Tot ce trebuie să știi despre absenteismul disimulat la locul de muncă 

Tot ce trebuie să știi despre absenteismul disimulat la locul de muncă 

Cum ajutăm companiile și angajații să colaboreze și să creeze un mediu de lucru productiv și motivant

Indiferent de industrie, mulți angajatori se confruntă cu îngrijorări cu privire la absenteismul disimulat al angajaților față de locul de muncă. Termenii „absenteism disimulat” se referă la prezența fizică a unei persoane în mediul de lucru, dar cu o productivitate scăzută sau chiar inexistentă. Angajatul este prezent la job, dar nu contribuie în mod activ la sarcinile de lucru, atribuțiile sale sau obiectivele angajatorului. Acest fenomen poate apărea din cauza unor factori precum stresul, stabilitatea locului de muncă, salarizarea, presiunea jobului său din lipsa de opțiuni mai bune.

Cu toate acestea, absenteismul disimulat poate avea un cost semnificativ. Conform ultimelor studii1, rezultatele sugerează că angajații care se confruntă cu acest sentiment pot duce la scăderea productivității, creșterea absențelor nejustificate și inclusiv la probleme morale în cadrul echipei.

Ce determină apariția „absenteismului disimulat”

Schimbarea jobului poate fi o ocazie minunată. Până la urmă cu toții ne dorim un salariu mai bun și posibilitatea de a ne dezvolta și de a crește. Este eliberator să lași în urmă un loc de muncă instabil, nesatisfăcător și să începi din nou. 

Cu toate acestea, o astfel de schimbare implică și confruntarea cu provocări necunoscute și implicit vine la pachet cu asumarea riscurilor. Această frică îi determină adesea pe oameni să rămână blocați în locurile de muncă actuale mai mult decât ar trebui. Odată cu creșterea nivelului de trai și creșterea insecurității economice și a jobului, mulți ezită să părăsească orice formă stabilă de muncă – chiar dacă acest lucru înseamnă că rămân în poziții care nu îi mai deservesc.

Specialiștii susțin că acest sentiment tot mai des întâlnit în rândul angajaților de pretutindeni vine în urma Marii Demisii – Great Resignation. 

Marea Demisie este o tendință economică prin care angajații demisionează în masă, în mod voluntar. A început în 2021, iar în 2022 s-a extins în Europa de Vest și în România.

Potrivit unui studiu recent, 1 din 5 români ar fi gata să renunțe la locul de muncă fără a avea alte oferte la îndemână. Psihologii spun că situația apare după doi ani de pandemie, în care angajații au suferit fie de suprasolicitare, fie de incertitudine. În mod firesc acum, traversăm o etapă în care companiile se vor lupta să-și păstreze angajații2.

Același studiu vine cu alte date interesante:

  • În 2022, 7 din 10 candidați își doreau o schimbare profesională;
  • 1 din 3 candidați doreau un nou loc de muncă cu un pachet financiar mult mai bun;
  • 5% erau pregătiți pentru o reconversie profesională;
  • 21% și-ar da demisia fără niciun plan de backup. 

Cei care sunt predispuși la a renunța mai ușor la joburi sunt tinerii între 25 și 35 de ani, care sunt la început de carieră. Indiferent de domeniul în care lucrează, aceștia sunt predispuși la mult mai puține compromisuri în ceea ce privește locul de muncă. 

Tot aceștia au fost și cei care în timpul epidemiei au făcut un compromis privind acceptarea unor joburi, iar acum au posibilitatea să aleagă. 

Astfel, angajatorii s-au văzut puși în fața unei noi lumi, unde rata de absenteism a românilor e de 9%, iar a personalului non-UE este de 0%.

Ce pot face companiile pentru a combate acest sentiment în rândul angajaților

Pentru a combate acest trend, care e în creștere, este important ca angajatorii să acționeze în timp util. Una dintre cele mai eficiente abordări în acest sens este dezvoltarea unui mediu de lucru pozitiv și orientat spre angajat. Acest lucru poate fi realizat oferind beneficii precum ore de lucru flexibile sau pachet salarial echilibrat, asigurându-se că personalul este încurajat să-și ia pauzele necesare pentru a evita epuizarea fizică și mentală.

În plus, comunicarea deschisă și transparentă cu angajații poate contribui la prevenirea resentimentului la locul de muncă. Acest lucru poate fi realizat prin furnizarea de informații și prin încurajarea acestora pentru a-și exprima opinia în privința eventualelor îmbunătățiri ale locului de muncă.

La Centrul de Angajări, suntem într-o continuă căutare de metode inovative pentru a îmbunătăți mediul de lucru și pentru a asigura succesul candidaților pe care îi recrutam. Înțelegem ca nu există o rezolvare magică pentru prevenirea absenteismului disimulat la locul de muncă, dar suntem dispuși să depunem eforturi suplimentare în direcția diminuării acestui sentiment. Așa a fost creat serviciul nostru Replacement 72, în care noi ne luăm angajamentul de a înlocui orice angajat în 72 de ore. 

Întotdeauna am militat pentru pachete salariale și condiții de lucru care să motiveze angajații și să îi inspire. De aceea am dezvoltat o echipă de profesioniști specializați în resurse umane, care lucrează în permanență pentru a găsi cele mai bune soluții pentru candidați, dar și pentru partenerii noștrii, susține Leonard Fieraru, Fondator și CEO Centru de Angajări.

Descoperă mai multe detalii despre soluțiile noastre și ce putem face pentru a te ajuta în dezvoltarea afacerii.